lördag 12 september 2015

Omfördelning

Man kan fundera på varför det behövs en katastrof för att storföretag som IKEA ska skänka pengar. Tillgångar finns ju uppenbarligen. Läs mer här: Ikeas enorma donation till flyktingkatastrofen. Jag kan ha fel, men jag har åtminstone inte hört något om att IKEA ska skänka pengar till till exempel långtidsarbetslösa.

Det finns människor i Fas 3 som har en nettoinkomst på 5 000 kr per månad och en hyra på 3 000 kr. Några mer pengar från det sociala får de inte. Den pågående flyktingkatastrofen är givetvis oändligt mycket värre, och jag jämför absolut inte Fas 3 med den.

Men när flyktingkatastrofen är hanterad tycker jag att IKEA och andra storföretag med stora tillgångar kan börja fundera på vilka andra behov som kan tänkas finnas. Jag nämnde Fas 3, eftersom det är något jag känner till rätt väl. Det finns givetvis många andra behov.

Läs fler texter av Mats Kristiansson på mkforlag.com och Vänsterpartiet Skövdes webbplats.

För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna är rasister.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar